TOPIK 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN

INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH 

• Interaksi bererti saling tindakan yang berlaku antara sekurangkurangnya dua pihak. 

• Pelajar perlu digalakkan untuk berinteraksi dengan guru atau rakan yang lain semasa proses PdPc supaya mereka dapat mengalami sendiri proses pembelajaran.

 • Terdapat beberapa jenis interaksi bilik darjah iaitu Interaksi sehala, dua hala, kumpulan, antara kumpulan, dan sosial 

 INTERAKSI SEHALA GURU-PELAJAR 

 •Kaedah mengajar cara lama

 • Pelajar dipaksa menerima ilmu pengetahuan 

  •Guru memberi arahan/ penerangan 

 •Pelajar tiada peluang berinteraksi dgn pelajar lain 

 •Tidak mengembangkan pemikiran pelajar 

 INTERAKSI DUA HALA GURU-PELAJAR

•  Guru bertanya pelajar menjawab, atau pelajar bertanya guru menjawab

•  Interaksi antara rakan sebaya TIADA

•  Pelajar menjadi bosan dan rimas

•  Guru mendorong pelajarnya untuk aktif

 • Guru memberikan ganjaran untuk menggalakkan penglibatan murid 

 INTERAKSI KUMPULAN (MURID-MURID)

•  Berlaku apabila terdapat aktiviti kumpulan

 • Bertujuan utk menggalakan penyertaan aktif pelajar 

• Kerja berkumpulan diwujudkan supaya pelajar dpt berinteraksi 

• Guru hanya menjadi pemudahcara/fasilitator – interaksi guru dengan murid sehala 

• Memupuk nilai positif 

• Mampu menjana idea yg berkualiti drpd pelajar

•  Pelajar yg takut/malu berpeluang berinteraksi dengan rakan 

 INTERAKSI ANTARA KUMPULAN 

• Selepas berbincang dalam kumpulan, boleh diadakan sesi pembentangan 

• Kumpulan lain boleh mengemukakan soalan kepada kumpulan pembentang 

 INTERAKSI SOSIAL

 • Sosial sebagai segala yang berkaitan dengan masyarakat, perihal masyarakat, kemasyarakatan, ia juga merujuk kepada persahabatan, pergaulan dan apa saja aktiviti yang dilakukan pada masa lapang.

 • Dalam konteks bilik darjah, pendekatan interaksi sosial lebih menekankan aktiviti berkumpulan yang bertujuan mewujudkan perpaduan dan kerjasama antara pelajar. 

INTERAKSI PELBAGAI HALA

 • Interaksi pelbagai hala antara guru dengan murid dan murid dengan murid

 • Aktiviti PdPc bercorak aktif 

• Hubungan antara guru dengan murid dan murid dengan murid dipereratkan 

• Peranan murid digunakan secara optimum

 • Contoh: Kaedah simulasi, main peranan, dan perbincangan.

 INTERAKSI BERKESAN

 • Berlaku apabila mesej oleh penyampai diterima dan difahami dengan jelas oleh penerima.

 • Sekiranya maksud penyampai disalah tafsir oleh penerima, berlakulah konflik antara keduanya.

 CIRI INTERAKSI BERKESAN 

• Bersikap positif dan percaya kepada pelajar 

• Bersifat ramah dan mesra 

• Hormat pada pandangan dan pendapat pelajar 

• Ketahui latar belakang pelajar Gunakan bahasa yang mudah difahami

• Gunakan nama pelajar ketika berinteraksi 

MAKSUD  KONSEP SOSIALISASI

 • Proses mempelajari peranan, status dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial

. • Satu proses pembelajaran yang berterusan bermula dari pemindahan nilai dalam keluarga/budaya.

 • Apa yang dipelajari ketika kanak-kanak akan menjadi pendirian atau konsep . Semakin dewasa manusia, semakin banyak yang dipelajari hasil dari interaksi. 

 KONSEP SOSIALISASI 

 SOSIALISASI PRIMER

 • Berlaku dalam keluarga dan memainkan peranan penting dalam perkembangan masa depan seseorang.

 • Di peringkat ini kanak-kanak belajar dari orang dewasa/ ahli keluarga bagi membina konsep diri, personaliti, kemahiran motor, penakulan dan kemahiran bahasa. 

SOSIALISASI SEKUNDER

 • Satu proses sosialisasi rangsangan di luar lengkungan primer (keluarga). 

• Proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen sosialisasi seperti rakan sebaya, guru, media massa, bahan ditonton/ dibaca, sekolah, gender, dan kelas sosial.

 • Individu akan memilih peranan sendiri yang dirasakan sesuai untuk dirinya.

 RESOSIALISASI 

 • Proses seseorang menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada. 

• Boleh berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam masyarakat, sekolah, bilik darjah

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TOPIK 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

TOPIK 12 : PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA