TOPIK 5 : PENGURUSAN MURID

 PENGURUSAN MURID 

Mengurus Rekod Murid 

Kesediaan Belajar 

Motivasi

 MENGURUSKAN REKOD MURID

 Maklumat lengkap mengenai murid 

Stakeholder memahami kemajuan dan kebolehan murid

 Murid mengetahui potensi diri masing-masing 

APLIKASI PANGKALAN DATA MURID (APDM) 

Menyimpan dan mengemaskini segala maklumat murid

 Pengguna utama APDM ialah guru kelas dan pegawai pentadbir APDM 

Guru kelas bertanggungjawab untuk mengemaskini data murid

 ANTARA FUNGSI APDM 

Mengemaskini/Mengesahkan data murid

 Memuat turun/ menyimpan data murid dalam format Excel 

Mendaftarkan/ menambah data murid baharu 

Mengemaskini maklumat mata pelajaran murid eKehadiran murid 

SISTEM ANALISIS PEPERIKSAAN SEKOLAH (SAPS)

 Menyimpan, mengumpul dan menganalisis data keputusan peperiksaan murid 

 Dilakukan secara atas talian dan boleh dicapai oleh semua stakeholder 

Memaparkan markah peperiksaan dan prestasi murid 

SISTEM SAHSIAH DIRI MURID (SSDM) 

Pangkalan data pengurusan disiplin murid 

Mementingkan Amalan Baik sebagai usaha menggalakkan amalan nilai murni murid 

Amalan Baik turut direkodkan di dalam sistem 

KONSEP KESEDIAAN BELAJAR

 Keupayaan perkembangan dan kognitif murid untuk menerima idea atau konsep pada masa tertentu 

Keadaan dalam diri individu yang bersedia untuk memperolehi pengalaman pembelajaran baharu 

Fleksibel dan boleh berubah mengikut konteks

 Guru boleh membezakan isi kandungan kurikulum mengikut tahap kesediaan murid 

JENIS KESEDIAAN BELAJAR

 KESEDIAAN KOGNITIF 

Kesediaan mental untuk memahami dan juga berfikir 

Bergantung kepada umur seseorang 

KESEDIAAN AFEKTIF 

Sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilai untuk menerima pelajaran disampaikan 

Murid positif dan berminat terhadap pelajaran akan aktif dalam aktiviti pembelajaran 

KESEDIAAN PSIKOMOTOR

 Penguasaan kemahiran fizikal merangkumi fungsi anggota dan pengawalan, penyelarasan dan penggerakan tubuh

 Bergantung kepada kesediaan kognitif serta kesediaan afektif murid 

FAKTOR MEMPENGARUHI KESEDIAAN BELAJAR

PENGALAMAN 

Faktor utama mempengaruhi kesediaan murid untuk menerima pengajaran 

Belajar tentang cakerawala, murid lebih faham kalau dibawa melawat muzium petrosains 

 KEMATANGAN 

Fizikal: perkembangan psikomotor individu

 Mental: perkembangan minda manusia untuk menerima pembelajaran

  Sosial: keupayaan individu membentuk hubungan baik dengan individu lain

 Emosi: kestabilan minat, sikap dan keinginan

 FAKTOR MEMPENGARUHI KESEDIAAN BELAJAR

 Perbezaan perkembangan mental

 Perbezaan sikap dan minat

 Perbezaan kadar pertumbuhan fizikal 

Perbezaan keyakinan diri

 Perbezaan jantina 

MOTIVASI

Tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri.

 Akan membangkitkan respons untuk mencapai tujuan yang ingin dicapai.

 MOTIVASI

 INTRINSIK

 Dorongan dalaman untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran

 Dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan 

Wujud secara semula jadi tetapi boleh terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran

 EKSTRINSIK

 Wujud melalui rangsangan luaran yang menggerakkan seseorang untuk melakukan sesuatu aktiviti berfaedah kepadanya 

CARA MENINGKATKAN MOTIVASI

 Wujudkan suasana bilik darjah yang kondusif.

 Tentukan sasaran pencapaian yang perlu dicapai.

 Libatkan murid dalam aktiviti pembelajaran

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TOPIK 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

TOPIK 12 : PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA