TOPIK 5 : PENGURUSAN MURID
PENGURUSAN MURID
Mengurus Rekod Murid
Kesediaan Belajar
Motivasi
MENGURUSKAN REKOD MURID
Maklumat lengkap mengenai murid
Stakeholder memahami kemajuan dan kebolehan murid
Murid mengetahui potensi diri masing-masing
APLIKASI PANGKALAN DATA MURID (APDM)
Menyimpan dan mengemaskini segala maklumat murid
Pengguna utama APDM ialah guru kelas dan pegawai pentadbir APDM
Guru kelas bertanggungjawab untuk mengemaskini data murid
ANTARA FUNGSI APDM
Mengemaskini/Mengesahkan data murid
Memuat turun/ menyimpan data murid dalam format Excel
Mendaftarkan/ menambah data murid baharu
Mengemaskini maklumat mata pelajaran murid eKehadiran murid
SISTEM ANALISIS PEPERIKSAAN SEKOLAH (SAPS)
Menyimpan, mengumpul dan menganalisis data keputusan peperiksaan murid
Dilakukan secara atas talian dan boleh dicapai oleh semua stakeholder
Memaparkan markah peperiksaan dan prestasi murid
SISTEM SAHSIAH DIRI MURID (SSDM)
Pangkalan data pengurusan disiplin murid
Mementingkan Amalan Baik sebagai usaha menggalakkan amalan nilai murni murid
Amalan Baik turut direkodkan di dalam sistem
KONSEP KESEDIAAN BELAJAR
Keupayaan perkembangan dan kognitif murid untuk menerima idea atau konsep pada masa tertentu
Keadaan dalam diri individu yang bersedia untuk memperolehi pengalaman pembelajaran baharu
Fleksibel dan boleh berubah mengikut konteks
Guru boleh membezakan isi kandungan kurikulum mengikut tahap kesediaan murid
JENIS KESEDIAAN BELAJAR
KESEDIAAN KOGNITIF
Kesediaan mental untuk memahami dan juga berfikir
Bergantung kepada umur seseorang
KESEDIAAN AFEKTIF
Sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilai untuk menerima pelajaran disampaikan
Murid positif dan berminat terhadap pelajaran akan aktif dalam aktiviti pembelajaran
KESEDIAAN PSIKOMOTOR
Penguasaan kemahiran fizikal merangkumi fungsi anggota dan pengawalan, penyelarasan dan penggerakan tubuh
Bergantung kepada kesediaan kognitif serta kesediaan afektif murid
FAKTOR MEMPENGARUHI KESEDIAAN BELAJAR
PENGALAMAN
Faktor utama mempengaruhi kesediaan murid untuk menerima pengajaran
Belajar tentang cakerawala, murid lebih faham kalau dibawa melawat muzium petrosains
KEMATANGAN
Fizikal: perkembangan psikomotor individu
Mental: perkembangan minda manusia untuk menerima pembelajaran
Sosial: keupayaan individu membentuk hubungan baik dengan individu lain
Emosi: kestabilan minat, sikap dan keinginan
FAKTOR MEMPENGARUHI KESEDIAAN BELAJAR
Perbezaan perkembangan mental
Perbezaan sikap dan minat
Perbezaan kadar pertumbuhan fizikal
Perbezaan keyakinan diri
Perbezaan jantina
MOTIVASI
Tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri.
Akan membangkitkan respons untuk mencapai tujuan yang ingin dicapai.
MOTIVASI
INTRINSIK
Dorongan dalaman untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran
Dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan
Wujud secara semula jadi tetapi boleh terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran
EKSTRINSIK
Wujud melalui rangsangan luaran yang menggerakkan seseorang untuk melakukan sesuatu aktiviti berfaedah kepadanya
CARA MENINGKATKAN MOTIVASI
Wujudkan suasana bilik darjah yang kondusif.
Tentukan sasaran pencapaian yang perlu dicapai.
Libatkan murid dalam aktiviti pembelajaran
Ulasan
Catat Ulasan