TOPIK 8 : STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN
PERATURAN DI BILIK DARJAH
Bilik darjah yang berbeza sewajarnya mempunyai peraturan dan prosedur yang berbeza bergantung kepada keperluan dan kecenderungan guru dan pelajar.
KATEGORI PERATURAN
Tingkah laku yang diingini
Memulakan dan menamatkan sesi PdP
Menangani Gangguan
Mengendalikan Bahan dan Peralatan
Kerja Berkumpulan
Kedudukan Murid
TINGKAH LAKU DIINGINI
Barangan yang dibawa ke sekolah
Berada di tempat duduk ditetapkan
Menghormati orang lain
Waktu dibenarkan bercakap
Menghormati barangan orang lain
WAKTU PERMULAAN DAN AKHIR SESI PDP
Mengambil kehadiran sebelum memulakan sesi PdP
Menguruskan pelajar yang tidak menyiapkan tugasan
Menguruskan pelajar yang lambat masuk kelas
Menamatkan sesi PdP dengan jangkaan yang jelas terhadap tugasan
MENANGANI GANGGUAN
Meninggalkan bilik darjah
Kembali semula ke dalam bilik darjah
Fire drill
Waktu rehat
MENGENDALIKAN BAHAN DAN PERALATAN
Mengagihkan bahan dan peralatan
Mengumpulkan bahan dan peralatan
KERJA BERKUMPULAN
Keluar masuk kumpulan
Peranan ahli dan ketua
Hubungan kumpulan dengan kumpulan yang lain
Komunikasi kumpulan dengan guru
KEDUDUKAN MURID DAN AKTIVITI GURU
Penglibatan pelajar
Bercakap-cakap dengan rakan
Mendapatkan bantuan
Memberikan tumpuan semasa penerangan guru
Meninggalkan tempat duduk
MELIBATKAN PELAJAR DALAM MERANGKA PERATURAN DI BILIK DARJAH
Jelaskan kepada pelajar bahawa hidup ada peraturan
Kongsikan peraturan yang telah dirangka beserta contoh perlakuan
Minta pelajar beri pandangan dan cadangan
HUBUNGAN PELAJAR-GURU
Hubungan guru dan pelajar yang baik, dapat mengurangkan kecenderungan pelajar untuk terlibat dengan masalah disiplin di bilik darjah.
KATEGORI HUBUNGAN PELAJAR-GURU
Dominasi (Dominance)
Matlamat yang jelas
Memberi banyak bimbingan dalam sesi PdP
Dominasi yang ekstrem ditunjukkan melalui kurangnya memberi perhatian terhadap minat pelajar
Penyerahan (Submission)
Penyerahan yang ekstrem ditunjukkan melalui matlamat yang tidak jelas
Kerjasama (cooperation)
Keprihatinan terhadap keperluan dan pendapat orang lain.
Keinginan untuk berfungsi sebagai anggota pasukan berbanding dengan individu.
Kerjasama yang ekstrem ditunjukkan melalui ketidakupayaan untuk bertindak tanpa input dan persetujuan orang lain.
Pertentangan (opposition)
Pertentangan yang ekstrem ditunjukkan melalui kebencian dan kecenderung untuk menggagalkan serta keinginan orang lain
MEWUJUDKAN DOMINASSI DI BILIK DARJAH
Mempamerkan Ketegasan
Bahasa badan: ekspresi wajah, kontak mata, menghadap pelajar bermasalah
Nada suara: Gunakan nada yang lebih tinggi dari biasa
Berterusan sehingga tingkah laku yang sesuai ditunjukkan: Tidak membiarkan tingkah laku bermasalah pelajar
Matlamat pembelajaran jelas
Semasa memulakan sesi PdP
Memberikan maklum balas terhadap matlamat pembelajaran tersebut
Sentiasa merujuk matlamat
MEWUJUDLAN KERJASAMA DI BILIK DARJAH
Memberikan maklum balas fleksibel
Benarkan pelajar menetapkan sesetengah matlamat pembelajaran mereka. Menunjukkan keprihatinan terhadap pelajar
Berbual dengan pelajar sebelum, semasa, dan selepas kelas.
Menyapa pelajar apabila berjumpa di luar sekolah.
Memuji pelajar apabila melakukan kebaikan.
Mengingati peristiwa penting berkait dengan pelajar.
MEWUJUDKAN KERJASAMA DI BILIK DARJAH
Memberikan tindak balas yang wajar terhadap jawapan salah pelajar
Hargai jawapan yang betul.
Ulangi atau atau gunakan ayat yang lain.
Benarkan pelajar minta bantuan rakan.
Berikan hint atau clue.
Berikan jawapan. Minta pelajar jelaskan.
Gunakan tingkah laku positif dan adil
Kontak mata dengan semua pelajar.
Hargai idea pelajar.
Galakkan pelajar untuk melibatkan diri dalam perbincangan.
Berikan masa yang mencukupi untuk pelajar memberikan pandangan.
Ulasan
Catat Ulasan