TOPIK 8 : STRATEGI MENGURUS BILIK PEMBELAJARAN

PERATURAN DI BILIK DARJAH 

Bilik darjah yang berbeza sewajarnya mempunyai peraturan dan prosedur yang berbeza bergantung kepada keperluan dan kecenderungan guru dan pelajar.

KATEGORI PERATURAN 

 Tingkah laku yang diingini

 Memulakan dan menamatkan sesi PdP 

Menangani Gangguan 

Mengendalikan Bahan dan Peralatan

Kerja Berkumpulan 

Kedudukan Murid 

 TINGKAH LAKU DIINGINI

 Barangan yang dibawa ke sekolah

 Berada di tempat duduk ditetapkan 

Menghormati orang lain

 Waktu dibenarkan bercakap 

Menghormati barangan orang lain 

 WAKTU PERMULAAN DAN AKHIR SESI PDP 

Mengambil kehadiran sebelum memulakan sesi PdP 

Menguruskan pelajar yang tidak menyiapkan tugasan 

Menguruskan pelajar yang lambat masuk kelas 

Menamatkan sesi PdP dengan jangkaan yang jelas terhadap tugasan 

 MENANGANI GANGGUAN

Meninggalkan bilik darjah 

Kembali semula ke dalam bilik darjah

 Fire drill

Waktu rehat 

 MENGENDALIKAN BAHAN DAN PERALATAN

 Mengagihkan bahan dan peralatan 

Mengumpulkan bahan dan peralatan 

KERJA BERKUMPULAN

Keluar masuk kumpulan

 Peranan ahli dan ketua

 Hubungan kumpulan dengan kumpulan yang lain 

Komunikasi kumpulan dengan guru

 KEDUDUKAN MURID DAN AKTIVITI GURU

 Penglibatan pelajar

 Bercakap-cakap dengan rakan

 Mendapatkan bantuan

 Memberikan tumpuan semasa penerangan guru

 Meninggalkan tempat duduk 

 MELIBATKAN PELAJAR DALAM MERANGKA PERATURAN DI BILIK DARJAH

 Jelaskan kepada pelajar bahawa hidup ada peraturan

 Kongsikan peraturan yang telah dirangka beserta contoh perlakuan

 Minta pelajar beri pandangan dan cadangan

 HUBUNGAN PELAJAR-GURU

 Hubungan guru dan pelajar yang baik, dapat mengurangkan kecenderungan pelajar untuk terlibat dengan masalah disiplin di bilik darjah.

 KATEGORI HUBUNGAN PELAJAR-GURU

 Dominasi (Dominance) 

  Matlamat yang jelas 

 Memberi banyak bimbingan dalam sesi PdP

  Dominasi yang ekstrem ditunjukkan melalui kurangnya memberi perhatian terhadap minat pelajar

Penyerahan (Submission)

  Penyerahan yang ekstrem ditunjukkan melalui matlamat yang tidak jelas

 Kerjasama (cooperation) 

  Keprihatinan terhadap keperluan dan pendapat orang lain. 

  Keinginan untuk berfungsi sebagai anggota pasukan berbanding dengan individu. 

 Kerjasama yang ekstrem ditunjukkan melalui ketidakupayaan untuk bertindak tanpa input dan persetujuan orang lain.

Pertentangan (opposition)

  Pertentangan yang ekstrem ditunjukkan melalui kebencian dan kecenderung untuk menggagalkan serta keinginan orang lain

 MEWUJUDKAN DOMINASSI DI BILIK DARJAH

Mempamerkan Ketegasan

 Bahasa badan: ekspresi wajah, kontak mata, menghadap pelajar bermasalah 

 Nada suara: Gunakan nada yang lebih tinggi dari biasa 

 Berterusan sehingga tingkah laku yang sesuai ditunjukkan: Tidak membiarkan tingkah laku bermasalah pelajar 

Matlamat pembelajaran jelas

  Semasa memulakan sesi PdP

  Memberikan maklum balas terhadap matlamat pembelajaran tersebut 

 Sentiasa merujuk matlamat 

 MEWUJUDLAN KERJASAMA DI BILIK DARJAH

Memberikan maklum balas fleksibel 

 Benarkan pelajar menetapkan sesetengah matlamat pembelajaran mereka. Menunjukkan keprihatinan terhadap pelajar 

 Berbual dengan pelajar sebelum, semasa, dan selepas kelas. 

 Menyapa pelajar apabila berjumpa di luar sekolah.

   Memuji pelajar apabila melakukan kebaikan.

  Mengingati peristiwa penting berkait dengan pelajar.

 MEWUJUDKAN KERJASAMA DI BILIK DARJAH

Memberikan tindak balas yang wajar terhadap jawapan salah pelajar 

 Hargai jawapan yang betul. 

 Ulangi atau atau gunakan ayat yang lain. 

 Benarkan pelajar minta bantuan rakan. 

 Berikan hint atau clue. 

 Berikan jawapan. Minta pelajar jelaskan. 

 Gunakan tingkah laku positif dan adil 

 Kontak mata dengan semua pelajar.

  Hargai idea pelajar.

  Galakkan pelajar untuk melibatkan diri dalam perbincangan. 

 Berikan masa yang mencukupi untuk pelajar memberikan pandangan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TOPIK 1: SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

TOPIK 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

TOPIK 12 : PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA