TOPIK 3: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
DEFINISI PENGURUSAN
• Proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan.
•Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi.
PENGURUSAN BILIK DARJAH
1. Tindakan guru untuk mewujudkan persekitaran yang menggalakkan interaksi sosial yang positif, mewujudkan penglibatan pembelajaran aktif, dan meningkatkan motivasi kendiri murid
2. Usaha mengendalikan proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan di sekolah. Ia juga merujuk kepada kemampuan mengurus perlakuan murid supaya tidak mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran
DOMAIN PENGURUSAN BILIK DARJAH
•Menyusun Persekitaran fizikal
•Menguruskan Tingkah laku pelajar
•Mengalakkan Suasana bilik darjah yang selamat
•Mengurus proses pengajaran Berinteraksi dengan stakeholder
TAHAP PENGURUSAN KURIKULUM BILIK DARJAH
•Perancangan
•Implementasi
•Penilaian
PRINSIP PENGAJARAN
Set Induksi
• Aktiviti ringkas
• Menarik minat
Penyampaian
• Langkah sesuai dengan
• Masa?
• Bahan?
• Aras pencapaian?
Penutup
• Rumusan
• Penilaian
• Mengukuh isi
PENGETAHUAN PROFESIONAL GURU
•Pelajar
• Pedagogi
•Kurikulum
•Kontenpedagogi
•Kandungan mata pelajaran
•Konteks pendidikan di Malaysia
• Tujuan dan falsafah pendidikan di Malaysia
PENGURUSAN SEKOLAH
•Organisasi yang unik
•Sekolah dan sistemnya adalah organisasi manusia
• Manusia adalah modal insan atau aset utama sesebuah negara
•Berkait dengan pembangunan diri manusia
DEFINISI PEMBELAJARAN
1. Proses di mana pengalaman menyebabkan perubahan dalam pengetahuan dan tingkah laku yang kekal
2. Perubahan sistematik dalam tingkah laku atau penyusunan tingkah laku yang berlaku hasil dari pengalaman dalam situasi yang tertentu
PRINSIP PEMBELAJARAN
•Kesediaan pembelajaran
•Maksimumkan pengalaman – pelbagai deria
•Latihan
•Suasana Pembelajaran Kondusif
•Penglibatan aktif
• Persediaan awal
•Unsur Dorongan
STRATEGI PENGURUSAN PEMBELAJARAN
Berpusatkan
Guru
1. Guru menguasai proses PdPc.
2. Guru mengarah pemikiran dan penglibatan pelajar.
3. Cth: kuliah, penghafalan, menyalin nota, membuat latihan serta soalansoalan yang diberi oleh guru.
Berpusatkan Pelajar
1. Pelajar mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan bagaimana ia dapat mempelajarinya.
2. Murid digalakkan untuk melibatkan secara aktif dalam aktiviti.
3. Pengajaran dijalankan secara individu atau kumpulan-kumpulan.
Berpusatkan Bahan
1. Guru menggunakan bahan pembelajaran untuk menjalankan pengajarannya.
2. Bahan pembelajaran yang diperlukan akan disusun mengikut kesesuaian perancangan.
3. Guru berperanan sebagai pembimbing.
FAKTOR MEMPENGARUHI KESEDIAAN BELAJAR
Kematangan fizikal
• Berupaya dari segi kognitif, afektif dan kemahiran
Mengekalkan perhatian
• Beri tumpuan pengajaran guru, tumpuan mendengar, tumpuan minat
Dorongan
• Penggerak untuk menimbul dan mengekalkan minat
Sosial dan persekitaran
• Kesediaan menerima orang lain, prihatin terhadap sekitar, tidak egosentrik
Pengalaman
• Murid lebih sedia dan yakin belajar sekiranya bahan pembelajaran berkaitan dengan pengalaman mereka
PROSES PEMBELAJARAN
Penanggapan
• Membentuk persepsi terhadap rangsangan
Pemprosesan dan Penyimpanan
• Maklumat diproses dan disimpan sebagai pengalaman/ ingatan sekiranya berguna.
Pengalaman dipanggil Semula
• Diguna bagi menyelesaikan masalah/mencapai matlamat
• Jika tidak digunakan ia akan hilang dan dilupakan
Ulasan
Catat Ulasan